sobota, 18 grudnia 2021 12:13 |
Wizytę indywidualną prosimy zgłosić w zakrystii lub w kancelarii. Pozostali mieszkańcy wyznaczonej na konkretny dzień ulicy lub części Parafii są zaproszeni na Mszę się „Kolędową” w danym dniu o godz. 17.00
28 grudnia wtorek
|
Zwierzyniec I - Msza św. "Kolędowa" o godz. 17.00 w kaplicy w Zwierzyńcu I
|
29 grudnia środa
|
Dankowice III, II, Parcele - Msza św. "Kolędowa" o godz. 17.00 w kaplicy w Dankowicach
|
30 grudnia czwartek
|
Dankowice I - Msza św. "Kolędowa" o godz. 17.00 w kościele parafialnym
|
3 stycznia poniedziałek
|
Lutrowskie, Cicha, Skłodowskiej – Curie
|
4 stycznia wtorek
|
11 Listopada, Przemysłowa, Bursztynowa, Dworcowa, Towarowa, Tęczowa
|
5 stycznia środa
|
Kuźniczka, Piaskowa, Nowokrzepice, Młyńska
|
7 stycznia piątek
|
Powstańców Śląskich, Stolarska, Nadrzeczna, Wesoła, Wenecka, Rynek, Mała, Ciasna, Krótka, Wieluńska
|
8 stycznia sobota
|
Kuków, Praga, Sosnowa, Dankowice I 93 – 107
|
10 stycznia poniedziałek
|
ks. Muznerowskiego, Słoneczna
|
11 stycznia wtorek
|
Mickiewicza, Sportowa, Spokojna
|
12 stycznia środa
|
Dolna, Krakowska, 3 Maja
|
13 stycznia czwartek
|
Częstochowska
|
14 stycznia piątek
|
Andersa, Lipowa, Brzozowa, Kasztanowa, Bukowa, ks. Stasiewicza, Fieldorfa
|
15 stycznia sobota
|
Wyspiańskiego
|
17 stycznia poniedziałek
|
Chopina, Kozielewskiego, Ustronna, Wiśniowa
|
18 stycznia wtorek
|
Ryły, Leśna, Parkowa, Targowa
|
19 stycznia środa
|
Kościuszki, Zapłocie
|
20 stycznia czwartek
|
Dzielna, Szkolna, Strażacka
|
21 stycznia piątek
|
Polna, Ogrodowa
|
22 stycznia sobota
|
Słowackiego, Reymonta, Orzeszkowej, Norwida, Asnyka, Prusa, Konopnickiej
|
24 stycznia poniedziałek
|
Broniewskiego
|
25 stycznia wtorek
|
Dąbrowskiego, Magreta
|
26 stycznia środa
|
Sienkiewicza, Solna
|
27 stycznia czwartek
|
Kazimierza Wielkiego
|
|
piątek, 17 grudnia 2021 11:58 |
Pożegnaliśmy ks. Arcybiskupa podczas uroczystosci pogrzebowych w dniach 17 i 18 grudnia. Nie zapominamy o Nim w naszch pełnych wdzięczności modlitwach. |
poniedziałek, 23 sierpnia 2021 10:20 |
Adres e-mail Parafii:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
foto: Henryk Przondzio/ Gość Niedzielny
Nasz Rodak Prof. Marian Zembala otrzyma nagrodę Lux ex Silesia
Cyt. za artykułem Przemysława Kucharczaka w serwisie Archidiecezji Katowickiej
Nagroda arcybiskupa katowickiego Lux ex Silesia trafi w tym roku do wybitnego kardiochirurga, prof. Mariana Zembali. 17 sierpnia, w uroczystość patrona diecezji św. Jacka, ogłosił to w katowickiej katedrze abp Wiktor Skworc.
Prof. Marian Zembala jest wybitnym kardiochirurgiem, wieloletnim dyrektorem Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu. W 1997 roku dokonał pierwszego w Polsce przeszczepu pojedynczego płuca, a w 2001 r. - również po raz pierwszy w Polsce - przeszczepił choremu płuco-serce. W 2015 r. był ministrem zdrowia. Mieszka w Tarnowskich Górach. Jest żonaty z Hanną, ma czworo dzieci.
Arcybiskup Wiktor Skworc po ogłoszeniu nazwiska laureata zacytował list od prof. Mariana Zembali. "Ze wzruszeniem, radością, ale i należytą pokorą przyjąłem od ks. arcybiskupa wiadomość o rekomendowaniu mojej osoby przez kapitułę do tegorocznej nagrody Lux ex Silesia" - napisał profesor. Wspomniał encyklikę "Lumen fidei" papieża Franciszka, która zrobiła na nim wrażenie. Dodał: "Głęboko wierzę, że ta zaszczytna nagroda, która wyróżniła w przeszłości i wyróżni w przyszłości wielu miłosiernych Samarytanów oddających swoje życie i doświadczenie w służbie potrzebującego bliźniego, będzie dalej jak latarnia wskazywać nowe miejsca i nowe zadania".
Arcybiskup Wiktor Skworc zapowiedział, że wręczenie nagrody odbędzie się w drugą niedzielę października bieżącego roku, w czasie międzyuczenialnej inauguracji Roku Akademickiego w katowickiej katedrze Chrystusa Króla.
Nagroda Lux ex Silesia jest przyznawana od 1994 roku. Otrzymują ją osoby, które w swej działalności naukowej lub artystycznej ukazują wysokie wartości moralne i wnoszą trwały wkład w kulturę Górnego Śląska.
Wśród dotychczasowych laureatów znaleźli się m.in.: Wojciech Kilar, abp Alfons Nossol, Tadeusz Sławek, Henryk Mikołaj Górecki, ks. Remigiusz Sobański, abp Szczepan Wesoły, Franciszek Pieczka, Jan Miodek, Krystyna Heska-Kwaśniewicz, Mieczysław Chorąży, Władysław Nasiłowski i Dorota Simonides.
Opr. ks. Krzysztof |
czwartek, 11 marca 2021 08:43 |
Adres e-mail Parafii:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Od pierwszej niedzieli wakacyjnej czyli od 27 czerwca 2021 obowiązuje nas nowy harmonogram Mszy św. i posługi w naszej Parafii.
HARMONOGRAM MSZY ŚW. W PARAFII p.w. św. JAKUBA Ap. w KRZEPICACH:
W niedziele: Krzepice (kościół parafialny) - 8.00; 10.00; 12.00; 18.00
Zwierzyniec I (kaplica) - 9.00
Dankowice ( kaplica) - 11.00
W dni powszednie: (tylko kościół parafialny)
od poniedziałku do piątku - 6.30; 7.00; 17.30 ( 17.00 w X, V, VI); 18.00
Spowiedź w godz.: 6.30 - 7.00 oraz 17.30 – 18.00
w soboty - 6.30; 7.00; 18.00 (Msza św. niedzielna)
Spowiedź w godz.: 6.30 – 7.00 oraz o godz. 18.00
Sakr. Pokuty w niedzielę tylko w miarę możliwości (obecności) drugiego księdza.
Kancelaria czynna według dotychczasowych godzin: od poniedziałku do soboty w godz. 8.00 - 9.00
oraz od poniedziałku do piątku w godz. 16.00 - 17.00
Kancelaria nieczynna jest w uroczystości kościelne oraz dni świąt państwowych i kościelnych i po południu w I-sze Piątki m-ca.
|
sobota, 09 stycznia 2021 13:01 |
Adres e-mail Parafii:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Dwa pierwsze rozdziały Mt to tzw. Ewangelia dzieciństwa. Składa się ona z pięciu perykop:
- genealogia Jezusa,
- zwiastowanie Jego narodzenia Józefowi,
- pokłon narodów,
- ucieczka do Egiptu i rzeź dzieci betlejemskich,
- powrót do Nazaretu.
W rozdziale 1. Jezus przedstawiony jest jako Syn Dawida i Syn Boży, Zbawiciel swego ludu, natomiast rozdział 2. zawiera symboliczną zapowiedź misji do pogan oraz zbawczego cierpienia, które przyniesie ostateczne wyzwolenie z niewoli grzechu i śmierci. W samym centrum tak ukształtowanego „prologu" do Pierwszej Ewangelii znajduje się opowiadanie o objawieniu [epifanii] Chrystusa narodom pogańskim. Jeżeli podzielimy tekst tej perykopy według głównych podmiotów działających, odkryjemy piękną koncentryczną strukturę: A-B-C-B'-A'. W jej centrum stoi proroctwo Micheasza o narodzinach Króla-Mesjasza w Betlejem.
Opowiadanie jest dynamiczne, pełne ruchu, jego punktem kulminacyjnym jest spotkanie z Dziecięciem: cel poszukiwań i źródło wielkiej radości, a zarazem punkt wyjścia dla nowej, innej drogi (por. w.12). W każdej z tych pięciu krótkich sekcji pojawia się wspólny motyw, główny temat perykopy: poszukiwanie nowonarodzonego Króla żydowskiego, Mesjasza, Władcy i Pasterza Izraela, boskiego Dziecięcia. Tym, co pomaga iść naprzód w tym poszukiwaniu, jest tajemnicza gwiazda (A, A'), król judzki Herod - paradoks! ‑ (B, B'), a nade wszystko słowo proroctwa (C), które jest źródłem nadziei nie tylko dla Izraela, ale i dla Narodów.
Przywódcy Izraela i depozytariusze obietnic mesjańskich - król Herod oraz arcykapłani i nauczyciele ludu - są nastawieni obojętnie lub wręcz wrogo do Nowonarodzonego, a mimo to nawet oni muszą służyć wypełnieniu wielkiego zamysłu Boga, który zechciał objawić swojego Syna poganom. Strukturę perykopy można zatem przedstawić następująco:
A. Magowie pytają: gdzie jest Król?
1 Gdy zaś Jezus narodził się w Betlejem w Judei za panowania króla Heroda, oto Mędrcy ze Wschodu przybyli do Jerozolimy 2 i pytali: «Gdzie jest nowo narodzony król żydowski? Ujrzeliśmy bowiem jego gwiazdę na Wschodzie i przybyliśmy oddać mu pokłon». B. Herod pyta: gdzie?
3 Skoro to usłyszał król Herod, przeraził się, a z nim cała Jerozolima. 4 Zebrał więc wszystkich arcykapłanów i uczonych ludu i wypytywał ich, gdzie ma się narodzić Mesjasz.
C. Arcykapłani i uczeni wskazują na odpowiedź zawartą w Pismach
5 Ci mu odpowiedzieli: «W Betlejem judzkim, bo tak napisał Prorok: 6 A ty, Betlejem, ziemio Judy, nie jesteś zgoła najlichsze spośród głównych miast Judy, albowiem z ciebie wyjdzie władca, który będzie pasterzem ludu mego, Izraela». B'. Herod pyta: kiedy?
7 Wtedy Herod przywołał potajemnie Mędrców i wypytał ich dokładnie o czas ukazania się gwiazdy. 8 A kierując ich do Betlejem, rzekł: «Udajcie się tam i wypytujcie starannie o Dziecię, a gdy Je znajdziecie, donieście mi, abym i ja mógł pójść i oddać Mu pokłon».
A'. Magowie odnajdują i adorują boskiego Króla
9 Oni zaś wysłuchawszy króla, ruszyli w drogę. A oto gwiazda, którą widzieli na Wschodzie, szła przed nimi, aż przyszła i zatrzymała się nad miejscem, gdzie było Dziecię. 10 Gdy ujrzeli gwiazdę, bardzo się uradowali. 11 Weszli do domu i zobaczyli Dziecię z Matką Jego, Maryją; upadli na twarz i oddali Mu pokłon. I otworzywszy swe skarby, ofiarowali Mu dary: złoto, kadzidło i mirrę. 12 A otrzymawszy we śnie nakaz, żeby nie wracali do Heroda, inną drogą udali się do swojej ojczyzny.
Egzegeza
1 Mędrcy ze Wschodu
Z pewnością nie byli to „magowie" w sensie wróżbiarzy, czarowników, choć grecki termin magoi zdaje się to sugerować. Żydzi znający Torę odnosili się do magii i wróżbiarstwa z najwyższą odrazą (Kpł 19,26-31; Pwt 18,10-14; 2Krl 21,6) i z pewnością nikt w Jerozolimie nie chciałby z kimś takim rozmawiać. Jeżeli mędrcy ci zostali przyjęci przez króla Heroda oraz arcykapłanów i rabinów, to dlatego, że uznano ich za poważnych mędrców, mających pewne godne uwagi intuicje.
Słowo magos oznaczało również uczonego, filozofa. Filon z Aleksandrii, współczesny Jezusowi żydowski filozof, nazwał tak pogańskiego proroka Balaama, który pochodził ze Wschodu, z kraju nad Eufratem i który przepowiedział, że wzejdzie Gwiazda nad Izraelem (Lb 24,17). Ewangelista prawdopodobnie nawiązuje do tego tekstu nazywając magami pogan ze Wschodu, którzy w tajemniczy sposób, dzięki naturalnemu objawieniu i pracy własnego umysłu odkryli, że w Izraelu ma się narodzić niezwykły Król.
Byli to więc uczeni i kapłani zarazem, pochodzący najprawdopodobniej z Persji. Znany jest epizod z 614 r. po Chr., kiedy to przez Ziemię świętą przetoczył się niszczycielski najazd Persów. Zburzono wiele świątyń i wymordowano dziesiątki tysięcy chrześcijan. Gdy najeźdźcy stanęli przed konstantyńską bazyliką Narodzenia w Betlejem, ze zdumieniem stwierdzili, że na mozaice nad wejściem mędrcy adorujący Dzieciątko są przedstawieni w perskich szatach. Dzięki temu bazylika z IV wieku zachowała się do dziś, choć mozaika na jej frontonie dawno już nie istnieje.
|
Czytaj dalej
|
|
|